Rower w sztuce? Dlaczego nie

Sztuka pedałowania

Być może nie zwróciliście  to wcześniej uwagi, ale rower już od początku swojego istnienia leżał w kręgu zainteresowań różnych artystów, a zwłaszcza malarzy i rzeźbiarzy.  Do najbardziej znanych dzieł sztuki z dwoma kółkami w roli głównej należą  Łańcuch Simpsonów Henri Toulouse-Lautreca (1896), Rowerzysta Natalii Gonczarowej czy Rozmowa sentymentalna Salvatora Dali. Pomimo tego, że wymienione powyżej obrazy zawierają dość specyficzne i raczej nowatorskie  elementy stylistyczne to przedstawiają zazwyczaj postać w sposób typowy przemieszczającą się na rowerze. Co odróżnia je od innych dzieł sztuki przedstawiających ten pojazd już nie  w tak konwencjonalny sposób jak na przykład Bull Head autorstwa Pablo Picasso. Na temat twórczości Pabla Picassa i innych artystów pisze także strona artrosis.pl

Rower W Futuryzmie

Futuryzm miał na celu zerwanie z przeszłością i tym, co było dawniej wzorcem.  W niepamięć miały odejść równowaga, umiar i faworyzowanie burżuazji. A jak do tego ma co rower? Otóż jako symbol miał dość spore znaczenie o charakterze ludowym i narodowym. Stał się symbolem pracowitości i odwagi. Oprócz tego, jako pojazd doskonale wpisywał się w ramy dynamizmu, który leżał u podstaw zainteresowań futurystów. Reprezentanci tego nurtu uważali, że aktywność fizyczna jest nierozerwalną częścią ludzkiego życia. Tak naprawdę jednak prekursorów futuryzmu cechował ruch ciągły, a przy tym gwałtowny i niespokojny.

Zainteresowanie ruchem i jednocześnie rowerem jest widoczne w twórczości futurystów takich  jak Gerardo Dottori  czy Fortunato Depero