Rower typu gravel polecany jest osobom, które nie mają sprecyzowanych oczekiwań. Tego rodzaju „dwa kółka” doskonale sprawdzają się w trasie, a także w mieście. Nie jest to klasyczny pojazd przełajowy którego zakres zastosowań jest ograniczony. Opisywany jednoślad można porównać do szosówki wyposażonej w szerokie opony. W zdecydowanej większości przypadków mamy tutaj do czynienia z kierownicą typu baranek. Warto jednak wiedzieć, że nie jest to jedyna opcja. Coraz częściej montowana jest prosta kierownica, jednak takie rozwiązanie konstrukcyjne budzi wiele kontrowersji.
Wygodna pozycja podczas jazdy
Gravel pozwala przyjąć wygodną pozycja podczas jazdy, co stanowi niezaprzeczalną zaletę. Nie wymaga on uciążliwego pochylania się, tak jak pojazdy dla „zawodowców”. Właśnie dlatego opisywany rower uznawany jest za uniwersalny, a zarazem odpowiedni dla amatorów. Ponadto, sprawdza się on w zmiennych warunkach otoczenia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby gravel był wykorzystywany podczas dojazdów do pracy, a także wypraw „w terenie”. Jedynym ograniczeniem są indywidualne potrzeby cyklisty.
Szerokie koła o dużym rozstawie
Cechą charakterystyczną roweru gravel są szerokie koła o dużym rozstawie. Rzucają się one w oczy, więc nikt nie przejdzie obok obojętnie. Konstrukcja jednośladu na pierwszy rzut oka może przypominać klasyczną szosówkę. Jest ona zbliżona także do roweru przełajowego. Dzięki grubym oponom możliwe jest bezpieczne pokonywanie wyboistych terenów. Na omawianym jednośladzie można swobodnie pokonywać polne i leśne ścieżki. Drobne kamienie i wzniesienia nie stanowią żadnego problemu. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest to pojazd przeznaczony do jazdy w ekstremalnych warunkach. Należy kierować się zdrowym rozsądkiem!
Kierownica typu baranek
Gravel zwykle posiada kierownicę typu baranek, która zapewnia pewny i stabilny chwyt. Ma to szczególne znaczenie podczas pokonywania wielokilometrowych tras. W przypadku pojazdów składanych na zamówienie istnieje możliwość zamocowania prostej kierownicy. Niektórzy uważają, że nie jest to dobrym pomysłem, ponieważ taki zabieg sprawia, że gravel traci swój niepowtarzalny charakter. Ostateczna decyzja to kwestia osobistych upodobań. Przed jej podjęciem dobrze jest przetestować oba rozwiązania, aby uniknąć potencjalnych nieprawidłowości. Nie zaszkodzi również skorzystać z doradztwa osoby z doświadczeniem (np. sprzedawcy ze sklepu rowerowego lub wykwalifikowanego serwisanta).
Montaż błotników i bagażników
Kolejną cechą charakterystyczną rowerów typu gravel są błotniki, dzięki którym można ograniczyć ryzyko zachlapania odzieży w deszczowy dzień. Brak wspomnianego elementu może sprawić, że po najechaniu na głęboką kałużę spodnie zostaną całkowicie przemoczone. Bagażniki ułatwiają spakowanie się na długą wyprawę. Można do nich przymocować boksy, sakwy oraz torby. Zupełnie inaczej jest w przypadku szosówek, które nie uwzględniają bagaży ze względu na nadmierne obciążenia. Gravel może zostać w stu procentach przystosowany do potrzeb rowerzysty, jednak wiąże się to z wyższą ceną zakupu.